Skip to content

Nøglen til barnets trivsel er nært kendskab til familie

Arbejdet som Familiekonsulent giver én en særlig plads i en familie. Hør hvordan SUHAD oplever det, når hun her fortæller om sit arbejde med bl.a. forebyggende indsatser.

Når jeg bliver tilknyttet en familie, går der ikke længe før, jeg føler, at jeg er involveret i deres liv. Der er selvfølgelig en professionel distance, men de er i mine tanker også udenfor arbejdstid, og jeg føler mig som en slags del af familien.

Både når det går godt, og når det går mindre godt, giver det et sus i kroppen for mig at være med i deres liv. Selvfølgelig er det også nogle gange svært, når jeg møder modstand fra familien. Men så bliver jeg motiveret til at arbejde på at nå ind til familien. Jeg forsøger at tage et skridt tilbage, lære familien at kende og se helheden. Det der fungerer godt for mig, er at lytte til deres historie uden fordomme og bekræfte dem i, at det er en svær situation, de står i. På den måde oplever jeg, at familien får tillid til mig, og forstår, at jeg kun vil dem det godt.

Når tilliden er opnået, kan jeg sammen med familien skifte fokus i indsatsen, så de kan se hvilken rolle de har i at få styr på de ting, der udgjorde bekymringen til at starte med. De ser, hvordan indsatsen vil være til deres fordel. Jeg mærker fremskridtene tydeligt på børnene, når forældrene begynder at få større indsigt i deres følelser og anerkender dem. Så bliver det nemmere for børnene at sætte ord på deres oplevelser og tanker, og de får højere selvværd. De føler sig hørt, set og accepterede – og så bliver de gladere. Og dét er virkelig motiverende for mig.

Som lærer i en modtagelsesklasse gik det op for mig, hvor stor betydning samarbejdet med forældrene havde. Jeg oplevede, at udvikling og læring for den enkelte elev ofte hang meget sammen med forældresamarbejdet. Derfor var det et helt bevidst valg for mig at søge hen imod en stilling, hvor jeg kunne arbejde med helheden i en familie, for at styrke og støtte op om børnenes trivsel. Og det har jeg fundet i mit job her i Sivitas.

SUHAD

  • Ansat som Familiekonsulent i Sivitas siden 2017
  • Uddannet Folkeskolelærer
  • Har blandt andet kompetencer omkring børn med funktionsnedsættelse, skolefravær, kommunikation og konflikthåndtering mellem forældre og som kontaktperson for unge.
  • Taler arabisk, dansk, engelsk 

Læs også...

Ny podcast: Fri mig for integration

Hvornår er man egentlig integreret? Hvad betyder integration? Kan vi overhovedet bruge begrebet i socialt arbejde? Og hvordan får vi bedre fokus på de reelle sociale problemer i integrationsdebatten? Det undersøger vi i podcasten ”Fri mig for integration” med Shadman Salih.

Sådan kan du blive klogere på dig selv og andre

Hvad gør man, når man står overfor en kompleks problemstilling i en indsats – når relationen er gået i hårdknude og man har brug for at vide hvorfor, så man kan komme videre i sagen? Her giver vi et bud på, hvordan vi oplever at man med fordel kan anvende Joharis Vindue som redskab til at løsne op for knuden og finde ind til sagens kerne.

Med Martins Samværsmodel kan overvåget samvær forbedres

Da MARTIN i 2020 startede i Sivitas, var en af hans første opgaver overvåget samvær. Ved opstart af sagen søgte han understøttende faglitteratur, men opdagede, at der manglede materialer og metoder til denne type indsats. Heldigvis er der plads til nytænkning i Sivitas, så Martin udviklede en understøttende metode, i samarbejde med sin koordinator.

Relationen skaber resultater

Arbejdet i familier hvor der er modstand imod indsatsen, kan være en hård nød at knække. Læs her hvordan MARTIN har løst det med stærk relationsdannelse og et overraskende dejligt udfald.